Tak nám ten rok 2018 začíná bezvadně. Místo nějakých omšelých PF se tu objeví problematické zkratky. Možná to není ten nejlepší začátek nového roku, ale je možné brát to jako signál, že se tu fotografií budeme zabývat trochu vážněji.

Jaký je tedy problém s RAW a WB? Je běžnou představou, že v případě práce se soubory RAW je možné nastavit vyvážení bílé (tedy white balance, WB) bez dopadů na kvalitu obrazových dat až v počítači.

Při fotografování do formátu JPG je správné (nebo zamýšlené) vyvážení bílé potřeba nastavit již při fotografování. Při následných úpravách snímků JPG na počítači jsou změny vyvážení bílé možné pouze v omezeném rozsahu.

Při práci na publikaci o Zoner Photo Studiu jsem se zarazil u části, která se zabývá právě možností pracovat se soubory RAW přímo v modulu Editor. Je samozřejmé, že při práci s RAW přímo v Editoru platí stejné omezení pro vyvážení bílé jako pro soubory ve formátu JPG – vyvážení bílé nelze měnit neomezeně. Namátkou jsem si ale několika dotazy ověřil, že ne každý uživatel to takto rovněž chápe.

Při otevření souboru RAW přímo v Editoru dojde ke konverzi dat ze souboru RAW na bitmapu. Při tomto převodu se použije buď soubor nastavení uložený v přidruženém souboru (tento soubor se vytvoří při předchozím zpracování RAWu v modulu Vyvolat v Zoner Photo Studiu), nebo nějaké standardní nastavení s aplikací některých nastavení fotoaparátů při fotografování. To mimo jiné znamená převod do některého prostoru barev RGB (obvykle sRGB nebo Adobe RGB), ale také nějaké vyvážení bílé (s vysokou pravděpodobností podle nastavení vyvážení bílé při fotografování).

V předchozím odstavci se objevuje až příliš mnoho neurčitých pojmů, jako je „obvykle“, „některý“, „pravděpodobně“ atd. Pro omezení této neurčitosti je především dobré provádět základní zpracování souborů RAW v modulu RAW. Další zásadou by mělo být vždy provedené odpovídající nastavení vyvážení bílé – ať již odpovídající světelné situaci, nebo kreativního záměru autora. Omezí se tím možné problémy při přímém zpracování souborů RAW v Editoru.

To, co se v detailu děje při otevření RAW přímo v Editoru Zoner Photo Studia, je obtížně zjistitelné. Ve většině případů budou možné problémy pravděpodobně zanedbatelné a budou se týkat nejspíše právě zmíněného prostoru barev (profilu) a vyvážení bílé. Na druhou stranu je přínosem při úpravách snímku 16bitová hloubka barev na rozdíl od 8bitové, ve které jsou uložena data v kanálech RGB souborů JPG.

Takže: Vše nejlepší v roce 2018.

0 komentáře

Napsat komentář

Chcete se přidat do diskuze?
Neváhejte přispět.

Napsat komentář