Zoner Photo Studio X – Velká kniha úprav, druhé aktualizované vydání
Matěj Liška
ZONER software, a.s.
210 stran, 215 x 215 mm
499 Kč

Na obálce knihy a v anotaci je uvedeno, že „… pokrývá celé fotografické workflow – od stažení fotek do počítače, jejich roztřídění, malé i velké úpravy, až po uložení nebo tisk. Právě díky tomu je nepostradatelným průvodcem na cestě celým procesem!“

Než se podívám na samotný obsah knihy, zmíním jednu, dle mého názoru, významnou věc: Na obálce knihy se ve čtyřech případech objevuje několik tvarů slova fotografie.

Jinak se v knize používají nespisovné tvary fotka, fotit apod. Přimlouvám se důrazně za to, aby se v tištěných knihách používaly spisovné tvary fotografovat, fotografie, fotograf nebo fotoaparát. Nevím, jaké je odpovídající označení toho, kdo foťákem fotí fotky; zda je to fotík (jako kuchtík), fotník (podobně jako zedník), fotič (třeba jako řidič) nebo třeba fotkař (podobně jako pekař) nebo něco jiného. Nespisovné tvary jsou samozřejmě použitelné v osobním styku, různých kurzech, nerad, ale „skousnu“ je i v časopisech. Tato degradace slovní kultury se následně negativně projevuje i v přístupu fotografujících k samotné fotografii. Pro srovnání – nerad bych se dočetl například ve zprávě o chirurgickém zákroku: „Tak jsme ten slepák vyndali a pacoš se má fajn.“

V recenzích bývá obvyklé opsat podrobně stránky s obsahem a přidat něco z obálky. Já začnu celkovým hodnocením: Kniha je v podstatě povrchním přehledem některých možností úprav v modulu Vyvolat a Editor s čistě formálními zmínkami o modulech Správce, Tisk a Video. Přílohy na konci knihy obsahují přehled klávesových zkratek, stručný rejstřík a 9 dotazů uživatelů a stručné odpovědi na ně. V podstatě se jedná spíše o informativní přehled možností programu Zoner Photo Studio X, než o „Velkou knihu úprav“.

 

Hodnocení

Publikace, ve které je zmínka, že vznikla „pod jednou střechou“ s aplikací Zoner Photo Studio X, se důsledně vyhýbá zmínkám o novinkách podzimní verze 2023. Přitom se jedná o významné změny v aplikaci Zoner Photo Studio X, a to zejména v té časti, která je přímo určena pro úpravy fotografií – v modulu Vyvolat. Jenom heslovitě zmíním např. možnost nastavení barevného stylu, použití 3D LUTs tabulek nebo rozšíření možností u nástrojů pro lokální úpravy. Nic z toho není v knize zmíněno.

Komu je kniha určena? V publikaci se uvádí, že se kniha zaměřuje na začátečníky, ale i pokročilé fotografy, kteří se potřebují v programu Zoner Photo Studio X rychle zorientovat. Myslím si, že pro začátečníky není kniha vhodná už jenom z toho důvodu, že je nevede k vytváření a používání nějakého konkrétního pracovního postupu. Pokročilým fotografům pak kniha neposkytne to, co by potřebovali: detailní a spolehlivé postupy, které by mohli využít pro kvalitní úpravy fotografií.

Je to škoda. Zoner Photo Studio X je velmi kvalitní aplikace, které poskytuje uživateli řadu velice dobrých nástrojů, které dovolují fotografům realizovat úpravy dle jejich představ.

Mohu někomu tuto knihu doporučit? Mohu. Pokud chcete finančně podpořit vývoj Zoner Photo Studia X, knihu si kupte. Jestliže se chcete naučit s programem pracovat a především kvalitně upravovat fotografie, hledejte jinde.

Pro ilustraci uvedu několik podrobnějších poznámek k pouze náhodně vybraným částem knihy.

  • Jak na převod do černobílé

Tato část (str. 108 až 110) obsahuje přibližně 900 znaků, tj. asi polovinu tzv. normostrany. Vzhledem k důležitosti a oblíbenosti tohoto postupu je to rozsah skutečně neodpovídající a samotný text i tři sejmuté obrazovky s nastavením nástrojů jsou pouze velmi povrchní.

  • Jak vyměnit nudnou oblohu

(Str. 159 až 162) Tato problematika patří mezi velmi obtížné, a v některých případech je téměř neřešitelná. (Toto je parketa pro AI, lidská práce zde často nestačí.) Úprava oblohy (nebo obecně pozadí a okolí hlavního objektu), případně její výměna končí obvykle „paskvilem“, kdy je většinou jasně poznat, co fotograf se snímkem prováděl.

Publikace zde zmiňuje použití režimů prolnutí vrstev v modulu Editor. Při tomto postupu je obvykle potřeba překonávat různá úskalí (typicky drobné průhledy mezi větvemi a listím, neostré pozadí zasahující do oblohy apod.), což publikace řeší radou: „Dále už stačí vymaskovat ty části, které obloha překrývat nemá.“ S touto radou absolutně souhlasím. Doplním radu v podobném duchu: „Chcete na zahradu kopii sochy Davida? Sežeňte si kus kamene, kladivo a dláto. Dále už stačí jenom odsekat ty přebývající části kamene.“

  • Jak srovnat barvu pleti

(Str. 95 až 98) Práce s pleťovými barvami je náročná tím, že máme tyto barvy uloženy jako tzv. paměťové barvy. Na nepřirozenou barvu pleti jsme velice citliví a obvykle je potřeba, aby pleť na fotografii vypadala dobře. Na druhou stranu se naopak může posun barvy pleti kreativně využít pro dosažení záměru fotografa. Abych byl upřímný, nelze něco zásadního namítat proti postupu, který je na těchto stránkách uveden, protože je tak obecný a nekonkrétní, že je těžké mu něco vytknout.

  • Jak upravovat pomocí křivek

(Str. 113 až 117; tady jsem zaregistroval, že číslování stránek neodpovídá obsahu; to se občas stane, ale korektura by to měla zachytit.)

Zde je potřeba zmínit, že v knize se v podstatě správně uvádí, že nástroj Tonální křivka dává uživateli možnost pracovat s tzv. složenou křivkou RGB a také samostatně s křivkami pro jednotlivé kanály R, G a B. To dovoluje upravovat jak světlost, tak i zastoupení jednotlivých složek, a tedy barevné podání snímku. Vysvětlení křivky jako „graf, který reprezentuje všechny pixely ve fotce a stoupá od těch nejtmavších po ty nejsvětlejší“ pro mě znamenalo dost přemýšlení. I když se domnívám, že křivkám rozumím. Nakonec jsem se s touto definicí nedokázal ztotožnit.

Na rozdíl od autora se domnívám, že nejběžnější základní úpravou je prosté prohnutí křivky nahoru nebo dolů pro celkové zesvětlení nebo ztmavení snímku. Rovněž tak zmiňovaný cross-proces je poněkud komplexnější úprava, než je v knize uvedeno. Konečně je možné si to ověřit na nastavení jednotlivých křivek u nástroje Tonální křivka při použití stejnojmenného presetu v modulu Vyvolat.

Ani tato část tak nevybočuje z celkově slabé úrovně celé knihy.

Podobně by bylo možné hodnotit i další části publikace, ale považuji za zbytečné se tím dále zabývat.

  • Závěr

Rukama mi prošly stovky knih, které se zabývaly úpravami fotografií; byly mezi nimi knihy skvělé, dobré, zaměřené na praxi, ale i knihy čistě teoretické. Našly se i knihy nepodařené. Bohužel tuto publikaci s názvem Zoner Photo Studio X – Velká kniha úprav, druhé aktualizované vydání z roku 2023, řadím jednoznačně mezi ty posledně jmenované. Myslím, že uživatelé aplikace Zoner Photo Studio X si zaslouží výrazně lepší knihu. Moje hodnocení jako ve škole: 4, alespoň něco málo pozitivního jsem našel na provedení knihy: poměrně kvalitní tisk a příjemná polotuhá vazba.

0 komentáře

Napsat komentář

Chcete se přidat do diskuze?
Neváhejte přispět.

Napsat komentář