Jaký vliv má použití nebo nepoužití Adobe DNG Converteru na vzhled snímku RAW při úpravách v modulu Vyvolat v aplikaci Zoner Photo Studio X? Kdy DNG konvertor použít? To jsou otázky, kterými se jenom stručně budu ve článku zabývat.

Problematika práce se soubory RAW je velice složitá a naštěstí aplikace, které k tomu slouží, řeší většinu věcí automaticky. Zásadní je převod dat ze souboru RAW na barevné hodnoty v jednotlivých obrazových bodech, pixelech. Pro tento převod musí aplikace mít přístup nejen k samotným zaznamenaným hodnotám ze senzoru, ale i k dalším relevantním informacím o fotoaparátu. Převod je specifický pro každý model fotoaparátu a jednoduše řečeno: konverzní aplikace musí fotoaparát „znát“. Pokud fotoaparát nezná, nemůže RAW konvertovat.

Data v RAW souboru nejsou barevná, ale nesou barevnou informaci díky použití Bayerovy masky (nebo jinému způsobu zaznamenání barvy). S tím souvisí další věc k řešení: protože, jednoduše řečeno, je při použití Bayerovy masky v každém obrazovém bodě pouze jeden údaj z trojice barvových složek R, G a B, musí se vždy zbývající dvě dopočítat pomocí hodnot v okolních pixelech. Dalším problémem je barvový prostor, ve kterém se pracuje. Původní informace jsou vázány na vlastnosti Bayerovy masky, ale pro práci je potřeba tyto informace převést na některý ze standardních barvových prostorů. Aplikace Lightroom k tomu používá určitou modifikaci barvového prostoru ProPhoto RGB, lineární verzi pro výpočet a jeho speciální úpravu (pod názvem Melissa) pro zobrazování a histogram. Přidejte k tomu všemu ještě další převody pro zobrazení barev na monitoru a možná získáte hrubou představu o tom, co vše se s daty RAW musí provést, než bude možné je upravovat.

V aplikaci Zoner Photo Studio X je to obdobné. (Poznámka: Ve starších verzích jsou některé věci jinak, ale to není pro tento článek podstatné.) Zoner Photo Studio používá pro zpracování RAW knihovny dcRAW. Seznam fotoaparátů, respektive formátů RAW, které jsou podporovány, je možné najít na webu zoner.cz. Při vyvolání RAW v ZPS X se používá také lineární ProPhoto barvový prostor (nebo nějaká jeho modifikace), což je velký posun k lepšímu ve srovnání s předchozími verzemi ZPS.

Pro nepodporované fotoaparáty je možné použít bezplatně dostupnou aplikaci Adobe DNG Converter (ADC), která (zjednodušeně) zajistí dočasný převod RAW souboru na DNG, který již Zoner Photo Studio X (ZPS X) dokáže zpracovat. Použití ADC je jednoduché: stáhnete ze stránek Adobe, nainstalujete, přidáte cestu k aplikaci v okně Možnosti na záložce RAW:

Výhodou instalace ADC je mimo možnosti konvertovat RAW i přístup k profilům DCP a LCP – profily pro fotoaparát a korekční profily pro objektiv. Je dobré upozornit, že v databázi nejsou zcela všechny fotoaparáty, ani objektivy, ani jejich kombinace. Je potřeba se přesvědčit, zda profily pro váš fotoaparát a objektivy dostupné jsou. (Poznámka: Na webu lze získat i jiné profily, zkuste vyhledat podle modelu fotoaparátu či objektivu a zkratek DCP nebo LCP a použít na vlastní nebezpečí. Profily si také můžete vytvořit pomocí různých nástrojů; některé jsou dostupné i zdrama.)

Použít ADC nebo ne?

Pokud ZPS přímo nepodporuje váš fotoaparát, pak nezbývá nic jiného než použít ADC.

Pokud ZPS podporuje a dokáže přímo pracovat s vaším souborem RAW, máte tři možnosti:

  • nepoužít ADC
  • použít ADC a nepřevést na lineární obraz (viz obrázek výše)
  • použít ADC a převést na lineární obraz (viz obrázek výše)
  • Pokud bude zájem, je možné podrobně vysvětlit rozdíl mezi převedením a nepřevedením na lineární obraz.

    Takže používat nebo nepoužívat ADC? Toto bych ponechal na každém uživateli. Vyzkoušejte, zhodnoťte si výsledky i rychlost zpracování a rozhodněte se. Každý způsob zpracování RAWu je poněkud jiný a jiné budu i zobrazené výsledky. Jak moc se budou výsledky lišit a co je lepší? Já nevím. Prostě to zkuste. Osobně doporučuji v případech, kdy nezjistíte výraznější rozdíly mezi jednotlivými postupy, ADC nepoužívat.

    O jaké rozdíly se jedná? Je to obtížné nějak jednoduše shrnout, na webu najdete informace, že v některých případech dává ADC „přesnější barvy“ než dcRAW. Nenašel jsem žádná porovnání, ale možná existují.

    Udělal jsem si proto malý test. Použil jsem obrázek s barevným terčem

    a dle možnosti co nejpřesněji zjistil barevné hodnoty v několika bodech, a to v aplikaci Adobe Photoshop Lightroom, ZPS X bez ADC, s ADC a s ADC a převodem na lineární obraz. Hodnoty z LR jsem z procent přepočetl na škálu 0-255.

    Obrázek mohu zájemcům poslat a výsledky měření jsou uvedeny v tabulce.

    Jak je vidět, interpretace barev v LP a ZPS se liší. Jaký to má dopad na vzhled barev, si netroufám říci. Pro různá nastavení ZPS a ADC jsou změny na monitoru v tomto případě nepostřehnutelné. Nevylučuji, že u některých snímků se rozdíly mohou objevit, ale netroufám si bez detailnějšího posouzení říci, co by bylo přesnější a co méně přesné. Rozhodnutí o použití ADC pro zpracování RAW souborů v ZPS je věcí každého uživatele.

    0 komentáře

    Napsat komentář

    Chcete se přidat do diskuze?
    Neváhejte přispět.

    Napsat komentář