Nemám na mysli to, že místo Audi R8 jezdíte jenom v TT, píšu o AUTO režimu expozice známém jako zelený čtvereček; ten zelený čtvereček, který z člověka držícího fotoaparát v ruce dělá v očích ostatních správných fotografů páriu, člověka opovrženíhodného a podřadného. Možná by ale bylo dobře ten přístup zvážit.Dnešní digitální fotoaparáty většinou nabízejí celou řadu expozičních režimů počínaje různými automatickými (včetně tzv. scénických a inteligentních auto) přes poloautomatické (třeba priorita clony) a manuální až po speciální, jako jsou různé režimy pro HDR nebo focus stacking atd.

Automatické režimy současných fotoaparátů nabízejí maximální komfort pro ty uživatele, kteří nemají potřebu zvažovat a plánovat záběry, ale chtějí jednoduše fotografovat bez hlubšího povědomí o tom, co a jak vlastně funguje. Je samozřejmě škoda, že se připravují o svět tajuplných pojmů a číselných řad jako 1 – 1.4 – 2 – 2.8 -4 -5.6 8 -11 atd., kterými se častují pravověrní.

_D752248

Nevím, jestli někdo pozná, v jakém režimu byl fotografován tento snímek. Je to přes špinavé a poškrábané tlusté dvouvrstvé sklo, přímo ze země do tmavé jeskyně (v brněnské zoo) – a je to na zelený čtvereček AUTO. Namířit, namáčknout a domáčknout. Nic jiného jsem s tím ani na počítači nedělal, všechno provedl fotoaparát a uložil jako JPG.

Myslím si, že umím používat všechny expoziční režimy, a dokonce i manuální, se kterým fotografuji často a většinou ve speciálních situacích (sport, studio, blesk…). Nepoužívám režim AUTO, uvedený obrázek (a řada dalších) vznikl kvůli tomu, že mi jeden ze studentů při kurzu v zoo řekl, že se mi to tím velkým fotoaparátem fotografuje, ale co mají dělat oni, když mají jenom režim AUTO.

Jsou mi jasné všechny výhody a nevýhody velkého senzoru, různých expozičních režimů, různých objektivů atd., ale je chyba podceňovat dnešní dokonalé automatické systémy byť na malých kompaktech. V běžných podmínkách dokážou udělat (technicky) zdařilé snímky, navíc jsou schopné řešit i některé problémové situace, např. problém s vysokým kontrastem apod. Neposkytují fotografovi možnost takové kontroly nad expozicí, jako jiné režimy, ale při zvládnutí některých jednoduchých technik (jako např. uzamčení expozice) je možné řešit i složitější světelné situace.

Není potřeba se stydět za používání režimu AUTO, daleko větším problémem naprosté většiny fotografujících (bez ohledu na to, zda pracují v režimu AUTO nebo třeba manuálním) jsou – a někdy naprosto brutální (myslím, že je to výstižné slovo; ještě mě teď napadlo jiné: devastující) – chyby v kompozici a nedostatek fotografického myšlení.

3 komentáře

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] jsem o něco dříve příspěvek Nestyďte se za auto a dostal k němu nějaké e-maily. Především bych chtěl poprosit o poznámky raději […]

Napsat komentář

Chcete se přidat do diskuze?
Neváhejte přispět.

Napsat komentář